Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 2, 2a – zajęcia praktyczne
Temat 1: Wykonywanie czynności związanych z bezpieczną obsługą określonych urządzeń w pralni hotelowej ( pralnice, prasowalnice/stół detaszerski).
W ramach dzisiejszych zajęć poznacie sposoby bezpiecznej i skutecznej obsługi sprzętu i urządzeń znajdujących się na wyposażeniu pralni hotelowej. Zapoznajcie się z poniższym materiałem w czasie lekcji szczegółowo go omówimy i wspólnie wykonamy notatkę.
Jak już wiecie obiekty noclegowe ze względu na dużą ilość prania stosują urządzenia, które są w stanie za jednym razem wyprać znaczną ilość brudnych rzeczy.
Podstawowym wyposażeniem są:
Pralnice (pralki)
instrukcja bezpiecznego użytkowania pralnicy
Czynności związane z praniem:
– posortować rzeczy, które mają być prane, zgodnie z kolorem (osobno białe, osobno kolorowe) i temperaturą prania (temperatura prania znajduje się na metkach),
– dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi urządzenia,
– sprawdzić stan techniczny urządzenia i wszystkich jego elementów (w szczególności przewód zasilający),
– sprawdzić stan techniczny oświetlenia stanowiska,
– podłączyć pralnicę do prądu,
– odkręcić dopływ wody,
– włączyć urządzenie na panelu sterowania,
– ustawić właściwy program (w zależności o rodzaju pranych rzeczy),
– wybrać temperaturę prania,
– wsypać właściwy środek piorący w odpowiedniej ilości,
– otworzyć drzwiczki i włożyć pranie w odpowiedniej ilości (instrukcja obsługi),
– zamknąć drzwiczki,
– uruchomić urządzenie,
– po wypraniu wyłączyć urządzenie na panelu sterującym,
– otworzyć drzwiczki i wyjąć pranie do odpowiednich wózków transportowych,
– odłączenie urządzenia od zasilania elektrycznego.
Czynności zakazane podczas pracy. Nie wolno:
– prać artykułów poprzednio oczyszczonych, pranych, moczonych lub zaplamionych benzyną, rozpuszczalnikami do prania chemicznego lub innymi łatwopalnymi lub wybuchowymi substancjami,
– sięgać ręką do wnętrza urządzenia, gdy bęben jest w ruchu,
– samodzielnie naprawiać urządzenia,
Instrukcja
bezpiecznego użytkowania prasowalnicy/stołu detaszerskiego
Czynności wstępne (przed rozpoczęciem pracy):
– przygotować wszystkie urządzenia pomocnicze,
– dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi urządzenia,
– sprawdzić stan techniczny urządzenia i wszystkich jego elementów,
– otworzyć zawór parowy,
– ustawić odpowiedni czas prasowania na przekaźnikach czasowych znajdujących się w skrzynce sterowniczej,
– sprawdzić stan techniczny oświetlenia stanowiska,
– próbnie uruchomić prasowalnicę/stół detaszerski (nie obciążoną) i sprawdzić prawidłowość jej działania, sprawdzić ciśnienie powietrza,
– przygotować środki ochrony osobistej, np. okulary, maski, ochronniki słuchu,
– zauważone usterki i uchybienia zgłosić natychmiast przełożonemu.
Czynności końcowe (po zakończeniu pracy):
– odłożyć wyprasowane/odplamione rzeczy na wyznaczone miejsce,
– otworzyć zawór odwadniający urządzenie,
– uporządkować stanowisko pracy oraz narzędzia i sprzęt ochronny,
– odłożyć środki odplamiające na wyznaczone miejsce,
– wyłączyć prasowalnicę/stół detaszerski przyciskiem na tablicy sterującej,
– odłączyć urządzenie od sieci elektrycznej.
Zadanie 1. Jeśli masz taką możliwość w miejscu zamieszkania poproś rodziców/opiekunów o pomoc przy obsłudze pralki (posegreguj pranie, dobierz odpowiedni środek do prania, odpowiednią temperaturę a na koniec rozwieś pranie do wysuszenia).
Zadanie 2. Str. 16 ćw. 17 Napisz do czego służy stół detaszerski.
Temat 2-3: Dobór środków i technik prania do rodzaju odzieży przekazanej do pralni.
Przed każdym praniem należy posortować swoje rzeczy. Najlepiej podzielić ubrania wg najpopularniejszych kategorii – białe, kolorowe, delikatne, bawełniane oraz satynowe. W ten sposób zadbamy, aby nie zniszczyły się one podczas prania.
Jeśli chcemy długo cieszyć się dobrą jakością i żywymi kolorami tkanin, należy zwracać uwagę na oznaczenia na metkach odzieżowych. Znajduje się tam 5 podstawowych symboli, dzięki którym poznamy tajniki prania, suszenia i prasowania ubrań.
Poniższy materiał znajdziecie w zielonym podręczniku na str. 11 -12
Zadanie 1. Ćwiczenie 5 str. 8-9 ( zielone ćwiczenia)
Po wykonaniu zadań w ćwiczeniach zrób zadania interaktywne w celu utrwalenia wiadomości.
Zdjęcia wykonanych zadań wyślijcie do nauczyciela.
Jolanta Jyż – jolanta.jyz@interia.pl
Aleksandra Kot – olamar@interia.eu